Enkele praktijkvoorbeelden
Stan, 8 jaar, komt naar dramatherapie omdat hij vaak heel boos wordt. Hij is dan niet meer voor rede vatbaar, schreeuwt, gooit met spullen en soms slaat hij ook anderen. In therapie leert Stan dat hij gevoelens heel groot of heel klein kan hebben. Spelenderwijs gaat hij hier mee oefenen. Ook leert hij herkennen wat signalen zijn dat hij boos wordt en wat hij dan kan doen om af te koelen, voor het ontploft. Deze tips worden ook met zijn ouders en leerkracht gedeeld, zodat zij Stan kunnen steunen en sturen.pie omdat ze dyslexie heeft en zich daardoor vaak onzeker voelt in de klas. Als de juf haar bijvoorbeeld vraagt een stukje voor te lezen denkt Lieke al meteen dat dat vast niet lukt. Ze gaat stotteren en kinderen om haar heen gaan zuchten omdat ze het te lang vinden duren. In therapie leert Lieke dat haar gedachten veel invloed hebben op hoe ze zich voelt en hoe ze dan met lastige situaties omgaat. Ze leert om haar gedachten om te buigen, waardoor ze zich fijner gaat voelen. Ook kijkt Lieke samen met de therapeut naar haar sterke kanten en kwaliteiten.
Jacob, 15 jaar, komt naar de praktijk omdat hij in de klas niet goed genoeg voor zichzelf weet op te komen. De andere jongens uit de klas weten hem feilloos op de kast te jagen met nare opmerkingen. Jacob reageert dan boos en opgefokt. In rollenspel oefenen we hoe Jacob op een andere manier kan omgaan met de situatie. Ook wisselen we van rol, zodat Jacob kan ervaren hoe het is als pester als de ander zo fel reageert op pestgedrag. Jacob merkt hoeveel lol dat geeft en begrijpt dat hij beter rustig kan blijven.
Jolijn, 7 jaar, komt naar de praktijk omdat haar vader en moeder gescheiden zijn en Jolijn hier heel verdrietig en boos om is. Zowel de leerkracht als ouders merken dat Jolijn zich steeds meer terugtrekt, vaker over buikpijn klaagt en heel veel moeite heeft als ze van de ene ouder naar de andere ouder moet. In therapie krijgt Jolijn ruimte om haar gevoelens uit te spelen. Ze wordt gevolgd in haar spelkeuzes, de therapeut volgt haar en probeert vanuit haar rol Jolijn te stimuleren haar emoties te uiten zonder er al teveel druk op te leggen. De therapieruimte is een veilige haven waar je mag zijn zoals het op dat moment is.